петък, 4 март 2011 г.

Малко икономика през почивните дни

Докато се занимавам с глупотевините на блог.бг и поради почивните дни, дето се понасъбраха (поне да беше хубаво времето, а то!) , ще вземем да изпуснем ставащото в икономиката, а то - както е ясно - е далеч по-интересно и важно от глудница псевдопоети, графомани и т.н.
Вчера излезе една твърде любопитна новина , всъщност две новини, които ме карат да преразгледам прогнозите си от края на 2010 година.
Предполагам, че сте ги чули, но да повторим - ще се прави нова оценка на кредитния рейтинг на Гърция и Португалия и ЕЦБ не вдигна основната лихва. Това, плюс цената на петрола, която "отказва" да падне под 100 долара за барел, очертават няколко интересни тенденции.
Да напомня какво бях прогнозирал, че затриха блогчето (модераторитееее, върнете ми текстовете, а!) : бях казал, че очакванията ми са за подобряване на икономическия климат в еврозоната, плавно спадане на безработицата, икономически растеж за страните извън PIGS, малко по-висока инфлация (около 4 %) и средносрочено задържане на курсовете долар-евро.
Това, което не бях предвидил (а май и никой не предвиди) е събитията в арабския свят, които някак си изстреляха петрола поне три месеца по-рано от предвиденото от мен покачване на цените.
Всички тези неща, плюс по-добрите резултати от очакваните на повечето структуроопределящи компании, водят до един извод (мен ме водят, не е препоръка за продажба или покупка на ценни книжа) - светът бавно, но сигурно излиза от кризата.
Колкото по-бързо се развърже възелът в арабските държави, толкова по-добре, но дори и да се удължи малко, това няма да "обърне" света.
Като цяло - би трябвало към Q 3 на 2011 година държавите от еврозоната да са с плюсови показатели по отношение на икономическия ръст, безработицата да продължи бавното си спадане, да има още няколко големи изкупувания (големите ще станат още по-големи) и бавно и внимателно да се измъкнем от дупката.


От всички тези макро неща какво ще стане у нас, че това е най-важно, май)))).
Въпреки непрестанните мрънкачи в нета и по улиците нещата изглежда вървят към бавно стабилизиране. Депозитите в банките продължиха да растат (хъм!!!!), има икономическо раздвижване, безработицата стои под 10 %.
Опасността от високите цени на горивата - според мен - е временна, защото при успокояване на обстановката в Либия и Египет нещата ще се пооправят. От друга страна, леките спекулации на част от производителите на храни и търговците ще бъдат наблюдавани (и надявам се санкционирани) от правителството. Дянков се е заел да стегне фискалната дисциплина, което можем само да адмирираме.
(Интересно ми е какви са данните след като бензиностанциите вече са вързани онлайн за НАП, подозирам, че са твърде любопитни.)
Това, което остава да се направи спешно е да заработи по-добре програма "Конкуретноспособност" и въобще европейските програмки да намалят бюрокрацийката и да се съсредоточат върху усвояването - при спазване на правилата, не под масата.
Имам известни опасения, че тазгодишните избори (президентски и местни) , могат да доведат до някакви трусове, но да не дава господ.


Ей такива неща. Моля, някой без бан в блог.бг да изпрати линк от това на г-н Хитов (krizata.blog.bg) и на borsi.blog.bg , че се бяхме обзалагали за едни неща и дойде време да си поискам спечелените честно бутилки Бушмилс)))).

Няма коментари:

Публикуване на коментар